Monday, March 28, 2011

Hikmah Di Sebalik Ujian


Bismillah, dengan namaNya saya memulakan coretan ini, setelah sekian lama...

Teman-teman sekalian,

Kita pasti tidak terlepas dari merasai kesusahan dan keperitan di dalam kehidupan ini bukan? Kesusahan dan keperitan itu pula, hadir di dalam pelbagai bentuk dan keadaan. Mungkin ada di kalangan kita yang dapat menghadapi dan menyelesaikannya. Mungkin juga ada di kalangan kita yang mengambil keputusan untuk melupakan dan mengabaikannya. Tidak kurang juga mungkin ada di antara kita yang tidak dapat menerimanya sehingga kadang-kadang terlepas cakap/tindakan sehingga mendatangkan kesan buruk kepada mereka yang berkaitan/tidak berkaitan termasuklah kepada Pencipta kesusahan dan keperitan tersebut. Nauzubillah !

Teman-teman sekalian,

Di sini saya ingin mengingatkan diri saya dan anda tentang apakah hikmah di sebalik Allah mendatangkan semua ini kepada kita. Semoga ianya dapat dijadikan tazkirah yang bermakna buat kita untuk hari ini dan selamanya. Ada 5 hikmahnya yang boleh kita ambil:

1. Untuk menghapuskan dosa kita.

2. Untuk Allah SWT mengurniakan pahala kepada kita.


3. Untuk meringankan siksaan Allah SWT di akhirat kelak.


4. Untuk membuktikan kepada kita, bahawa Allah SWT lebih berkuasa daripada kita dalam semua perkara, sekalipun kita sudah melakukan yang terbaik dan menjangkakan ianya akan berjaya.

5. Untuk melahirkan perasaan, bahawa kita adalah makhluk Allah yang lemah dan hina, sedang Allah bersifat dengan segala kesempurnaan.


Teman-teman sekalian,


Mari kita koreksi diri ya...



Wallahua'lam


Pejabat ITC
12.44 PM



No comments: