Sunday, October 24, 2010

Sahabat...

1. Saya sebenarnya tidak tahu apakah tajuk yang paling sesuai untuk post kali ini.Bermacam-macam tajuk saya fikir seperti 'Teruskan Perjuangan Sahabatku', 'Perjuangan Mesti Diteruskan' dan macam-macam lagi.Tetapi entah kenapa,hati ini mendesak menafikannya.Akhirnya,senang-senang tulis sahaja macam tu..habis cerita..

2. Saat ini,kedapatan teman-teman saya mula merasakan hormon dalam tubuh mereka masing-masing sudah meningkat naik dan luar biasa dari sebelumnya hingga hampir pitam mereka dibuatnya.Berjenis-spesis gelagat mereka boleh dilihat secara percuma ketika ini.Ada yang tenang,gelabah,keletihan,mengunci diri atau berkampung beramai-ramai di bilik dan surau bahkan ada seorang dua secara tiba-tiba memekik menggegarkan kolej kediaman secara live. Semuanya gara-gara sebuah peristiwa yang sama ada pahit atau manis yang akan ditempuhi mereka.Ianya sangat digemari oleh mereka dengan menamakannya sebagai 'FINAL EXAM'..huhu

3. Saya sebenarnya tidak berhajat untuk menulis tentang final exam ini.Haruslah saya menulis sesuai dengan tajuk.Cuma,apa yang saya ingin kongsikan,di waktu ini ada 2 orang sahabat saya yang sedang mengalami peristiwa hidup yang bagi saya lebih dahsyat daripada final exam ini.Biarlah saya terlebih dahulu men'describe'kan mereka yang sememangnya sedikit sebanyak memberi erti dalam hidup saya.

4. Sahabat pertama saya,beliau agak pendiam orangnya dan tidaklah terkenal sangat.Sekali lihat,beliau kelihatan seperti samseng jalanan.Sesiapa yang belum kenal beliau secara dekat,pasti akan menganggap beliau ini sepertinya kaki pukul yang boleh diminta bantuan untuk men'selesai'kan sesiapa yang berkenan di hati,apatah lagi beliau memiliki susuk tubuh yang agak kasar kerana rutinnya bekerja di ladang dan latihan silat yang selalu dirasainya.Siapa tahu,rupa-rupanya,walaupun beliau kelihatan begitu,tetapi di sana tersimpan suatu kemuliaan di dalam dirinya.

5.Saya jadi terkenang akan kebaikannya sebaik sahaja saya menerima mesejnya yang berbunyi begini,"be,ayah kita dah xda,pkul 11 pg td". Ringkas tapi kesannya terasa menjalar ke setiap urat nadi.Terus sahaja saya menghubunginya tanpa berfikir panjang.Saya hairan,sepertinya saya lebih sedih akan pemergian ayah beliau daripada beliau sendiri.Ini kerana nada suaranya cukup bersahaja dan tenang.Lidah saya jadi kelu untuk bagaimana meng'express'kan perasaan ini kepadanya.Akhirnya saya sekadar bertanya bagaimana ianya boleh terjadi dan sekali sahaja saya mengucapkan 'sabar' kepadanya.Nak buat macam mana,dah dia buat relaks ja..takkanlah kita nak menjadikan dia rasa sedih pulak..

6.Saya teringat,bagaimana ke'gila'an beliau di dalam merencana ekonomi untuk menjana pendapatan persatuan kami.Beliau sanggup berkorban meninggalkan rawatan hospital sekejap yang sepatutnya beliau jalani dalam beberapa hari ekoran penyakit serius yang dihidapinya.Tatkala saya menziarahinya di hospital,beliau tidaklah menyatakan kebimbangan terhadap dirinya tetapi beliau lebih risaukan kalau-kalau sahabatnya tidak mampu menguruskan ekonomi persatuan dengan baik.Ada teman saya beritahu yang dia ternampak beliau sedang mengangkat botol minuman yang banyak di kiosk dalam keadaan jarum hospital (untuk memasukkan air ubat) masih melekat di belakang tapak tangannya.Allahuakbar! Tidak hairanlah,beliau pernah diberi title oleh para temannya sebagai 'Permata Ekonomi' dalam persatuan kami...

7. Beliau juga pernah mesej saya bertanyakan ada apa-apa tugasan yang perlu dia selesaikan atau tidak,sedangkan ketika itu beliau sedang menemani ayahnya yang sedang berada dalam keadaan tenat.Beliau juga seorang yang pemurah dan tidak lokek untuk berkongsi apa sahaja kelebihan yang ada pada dirinya.Bahkan,beliau seorang yang sangat berdikari dan kehidupannya adalah ditanggung oleh dirinya sendiri,meskipun boleh sahaja sebagai seorang anak untuk beliau meminta dari kedua ibu bapanya.Sedar tidak sedar,saya banyak mempelajari sesuatu darinya...

8. Benarlah kata Ustaz Sidek Noor,seorang ulama terkenal tanahair pernah memberi mauidzah,bahawa ada mukmin di dunia ini tidak dikenali di bumi,tetapi sangat dikenali di langit.Saya mengharapkan,mudah-mudahan beliaulah salah seorangnya.Saya ingin berdoa kepadanya,semoga beliau tabah mengharungi musim peperiksaan yang kali pertama tanpa seorang ayah ini.Siapa tahu,mungkin doa orang seperti beliau inilah yang menyebabkan sahabat-sahabat berjaya dan tetap konsisten dalam perjuangan ini.Orang seperti beliau,pastinya tidak perlu mewar-warkan kebaikannya.Hanya Allah dan dia sahaja yang tahu.Atau,mungkin sabda nabi SAW ini yang menjadi pegangannya:

'Doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah doa yang pasti diperkenankan.Di sisinya seorang malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali ia mendoakan kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya,malaikat yang ditugaskan itu berkata,"Amin,dan bagimu seperti itu juga" ' (Hadith Riwayat Muslim)



Adikku,betapa mulianya dirimu.Aku,jadi malu terhadap kebaikanmu....


Al-Fatihah



p/s: Sahabat ke-2 akan disambung ke post akan datang InsyaAllah


Wallahua'lam


RB,Arau
12.12 AM


No comments: